Stresszes munka – több túlsúly?

stresszes

Egy New York-i piackutató cég, a Harris Interactive által folytatott tanulmány szerint azok a foglalkozások, amelyek magasabb stressz-szintet okoznak, hajlamosítanak arra, hogy több plusz kilót szedjünk magunkra.

Következzenek hát azok a munkakörök, amelyek ilyen módon veszélyt jelenthetnek a karcsú alakunkra, és néhány jó tanács, hogy hogyan őrizzük azt meg.

Irodai munka

irodai munkaA sok üldögéléssel járó foglalkozások, mint az ügyfélszolgálati munkatárs, az adminisztrátor és ehhez hasonlók érthető módon elősegítik a plusz kilók ragaszkodását a nem kívánt helyeken. Kiváltképp, ha szeretünk esetleg nassolni is közben: egy kis keksz, egy kis csoki, sós mogyoró stb. Ha pedig még teljesítménykényszer is van rajtunk – ami stresszt okoz –, akkor még inkább.

Ügyvéd

A szorongás, a nyomás igencsak magas fokú ezen a területen, és a kutatások azt bizonyították, hogy ilyenkor bizony hajlamos az ember a nassolásba, evésbe menekülni, így vezetvén le a keletkezett feszültséget.

Szociális munkás

Csakúgy, mint az irodai alkalmazottak, a szociális munkások túl sok órát töltenek ülve. Gyakran esznek az asztaluknál, és igen kevés lehetőségük, alkalmuk van a testmozgásra vagy bármilyen fizikai tevékenységre a munkanap során.

Tanár

Egy tanár ugyan többet mozog a nap folyamán, mint egy ügyfélszolgálaton dolgozó személy, ugyanakkor kijelölt ebédidő híján általában rendszertelenül étkezik. A rövidnek bizonyuló szünet alatt sokszor csak egy-két szem keksz elrágcsálására jut idő, és az édességek, a megannyi rossz szénhidrát csak növeli az étvágyat. Ami aztán egy bőséges ebédbe/uzsonnába – mikor hogy – torkollik.

tervezőMűvész, tervező, mérnök, építész

A kreatív foglalkozásokat űzők gyakran dolgoznak rugalmas munkarendben, viszont határidőre. Mindkét tényező szinte maga után vonja az étkezések össze-visszaságát, hiszen ha belemerülnek a munkába, akkor meg is feledkeznek arról, hogy éhesek; ha viszont sürget a határidő, akkor pedig az evésre szánt idő is drága kincs.

Kutató, tudós

Az intellektus gyakran kéz a kézben jár a mobilitás hiányával. Mivel nagyon sokat és szívesen tanulnak, új dolgokat fedeznek fel, ezek a szakemberek néha megfeledkeznek az egészséges étkezési szokásokról. A NASA-nál például támogatják a dolgozókat abban, hogy mozogjanak, gyakorlatokat végezzenek akár a munkaidő alatt is, valamint támogatják a súlygyarapodást megcélzó programokat.

Rendőr

fánkPersze, ami először beugrik mindenkinek a filmek alapján, hogy a rend őrei állandóan fánkot esznek. Az ő hivatásuk az egyik legmegterhelőbb, ami a stressz-szintet illeti, így náluk előfordul, hogy ez az egyetlen mód arra, hogy felvegyék a harcot – a lehető leggyorsabban – a felmerülő feszültséggel.

Marketing- és PR szakember

Az ő munkájuk aztán minden, csak nem kiszámítható. Változó feladatmennyiség és munkarend, izgalom a határidők miatt, és nincs szinte egyetlen mozzanat sem, amelyet rutinszerűen végezhetnének. És akkor még nem beszéltünk azokról a rendezvényekről, eseményekről, melyekről nem hiányozhatnak, és amelyeken gyakran mindenféle különlegességet is felszolgálnak.

Jó tanácsok az alattomos kilók ellen

  • Lift helyett válaszd a lépcsőt.
  • Irodai levelezgetés helyett – ha teheted – keresd fel a kollégádat a helyén, ne feledd, minden megtett lépés számít, ha arról van szó, hogy ledolgozd az elrágcsált csokis kekszet.
  • Ha enni szándékozol, és napközben kiszaladhatsz, akkor a kiszállított étel megrendelése helyett menj magad az ennivalódért. Amennyiben be vagy zárva a négy fal közé, akkor se az íróasztal előtt ülve ebédelj, hanem az erre a célra fenntartott étkezőben.
  • ételFigyelj oda, hogy mit eszel. A minőség nagyon fontos, válassz egészséges ételeket.
    Igyál sok folyadékot. Akár úgy, hogy mindig legyen egy üveg víz a közeledben, vagy pedig trenírozd magad arra, legalább óránként elfogyassz egy pohár vizet.
  • Amennyiben kávézol, azt az előbb említett folyadékmennyiségbe ne számítsd bele, illetve ha tudod, próbáld meg kiváltani egészségesebb itallal, például zöld teával.
  • Végezetül: bármennyire is el vagy havazva, rendszeresen fordíts időt magadra, egy kis lazításra. Van, aki egy kiadós edzéssel ereszti ki a gőzt, van, aki egy csendesebb órával, Pilates-szel vagy jógával, időnként egy jóleső masszázzsal, szaunával, relaxációval, stb. Biztosan van olyan, amely téged is kikapcsol és feltölt egyszerre, csak találd meg a számodra megfelelőt.